Zdjęcie jest ilustracją do tekstu. Fot. sport.egit.pl

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu. Fot. sport.egit.pl

Jak ma wyglądać nowy stadion w Olsztynie? Kolejna praca w naszym konkursie!

19.11.15 08:46   rys   4  

Otrzymaliśmy kolejną pracę w konkursie portalu sport.egit.pl "Jak ma wyglądać nowy stadion w Olsztynie?". Postanowiliśmy przedłużyć konkurs i teraz na pracę czekamy do 24 listopada. Prezentujemy drugą pracę nadesłaną przez czytelnika portalu sport.egit.pl. Czekamy na Wasze komentarze!

Mamy konkurs dla naszych czytelników. Do wygrania jest elektroniczna ramka do zdjęć! Co trzeba zrobić żeby wygrać nagrodę?

1) Napisać pracę na temat: JAK MA WYGLĄDAĆ NOWY STADION W OLSZTYNIE? Praca musi być napisana na minimum 1000 znaków. Prace należy wysłać na adres kontakt@sport.egit.pl.

2) Na pracę będziemy czekać do 24 listopada włącznie! Prace będą publikowane na bieżąco w portalu sport.egit.pl.

3) Po 24 listopada kolegium redakcyjne wybierze trzy najlepsze prace, które otrzymają kolejne 20, 10 oraz 5 punktów. W dniach 25-30 na naszym facebooku odbędzie się głosowanie na nadesłane prace. Trzy najlepsze prace otrzymają kolejno 20, 10 oraz 5 punktów. Wygra praca która po zsumowaniu otrzyma najwięcej punktów.

= = =

Praca kolegi Mariusza:

Wydaje się, że Olsztyn przespał czas najlepszej prosperity i w momencie kiedy wszędzie budowano stadiony z wykorzystaniem środków unijnych, w Olsztynie władze czekały niewiadomo na co. Wiele, więc wskazuje na to, że teraz Olsztyn będzie musiał wybudowad sobie stadion z własnych środków, a w takim przypadku wchodzi w grę tylko budowa kilkuetapowa.

Stadion oczywiście powinien pozostać na aktualnym miejscu. Jednakże zmianie powinien ulec jego aktualny kształt. Powinno się zrezygnować z owalnych trybun okalających boisko. Dookoła boiska powinny stanąć cztery trybuny z docelową pojemnością całkowitą na 12-14 tysięcy widzów.

W Polsce są już podobne stadiony, a najładniejszym z nich jest bez wątpienia obiekt krakowskiej Wisły. Jednak dla Stomilu oraz dla Olsztyna tak duży stadion nie jest potrzebny i ja bym raczej wzorował się na angielskim stadionie w Colchester (informacje o stadionie oraz jego zdjęcia można znaleźd tutaj), który składa się właśnie z czterech trybun i ma pojemność 10 tysięcy widzów, czyli bardzo zbliżoną do tej, którą proponuję dla Olsztyna.

Tak jak napisałem wcześniej – budowa powinna odbywać się w kilku etapach. Najlepiej zorganizować ją tak, aby zespół Stomilu dalej mógł w Olsztynie rozgrywać swoje mecze (jak pokazały przykłady Górnika Zabrze oraz Jagiellonii Białystok – to jest możliwe). Należałoby ją rozpocząć od wyburzenia tej najdłuższej części owala – znajdującej się wzdłuż ulicy Leonharda. Gdy udałoby się w koocu zrównad ją z ziemią, w tym miejscu (a w zasadzie bliżej boisko – zajmując asfaltową bieżnię) stanęłaby nowoczesna trybuna kryta z pełną infrastrukturą o pojemności 6,5 tysięcy widzów (nazwałem ją roboczo Trybuną Niebieską). W planie jej budowy wartoby wygospodarowad sporo pomieszczeo, do których podczas kolejnych etapów budowy można by przenieśd siedzibę władz klubu, szatnie itp.

Drugi etap z pewnością byłby najdłuższy i najbardziej kosztowny (Trybuna Biała), ponieważ wtedy należałoby rozebrać trybunę główną, po czym postawić ją od podstaw. Należałoby tu podpatrzeć najnowocześniejsze trendy i rozwiązania dla tego typu obiektów, bo jak wiadomo w tym miejscu trzeba będzie wygospodarować sporo miejsca dla dziennikarzy, gości VIP oraz kibiców. Docelowo taka trybuna mogłaby pomieścić 3,5 tysiąca widzów. Pod trybuną znalazłoby się miejsce na siedzibę klubu, szatnie, W-MZPN, kawiarenki, restauracje, sale do odnowy fizycznej, siłownia, profesjonalne pomieszczenie do konferencji prasowych, pomieszczenia biurowe, sklepiki. W planach można by również wygospodarowad trochę miejsca na sale konferencyjne, które można by wynajmować na szkolenia dla firm przez co stadion uzyskiwałby dodatkowe źródła przychodu.

W etapie trzecim trzeba by skupić się na rzeczy najważniejszej dla piłkarzy – to jest murawie. Ten etap mógłby być prowadzony równocześnie, z którymś z dwóch pierwszych, bo jak wiadomo najistotniejsze jest, aby był wykonany w przerwie letniej między sezonami. Należałoby zainstalować podgrzewaną murawę, zrobić odpowiedni drenaż, a także systemy nawadniające. W tym etapie warto by również odpowiednio przygotować płytę treningową, która znajduje się tuż obok stadionu. Jak wiadomo ona również musi przejśd generalny remont, a dodatkowo potrzebne byłyby dla niej oświetlenie, aby piłkarzy mogli na niej trenowad również wieczorem.

Po zakończeniu tych trzech etapów praktycznie Olsztyn zyskałby już stadion o pojemności 10 tysięcy widzów na bardzo fajnym poziomie, który spełniałby wymogi wszystkich klas rozgrywkowych w naszym kraju. Dalszą budowę należałoby uzależniad od środków w budżecie miasta oraz zainteresowania.

Czwarty etap to budowa wielopoziomowego parkingu dla aut. Należałoby go zlokalizowad u zbiegu ulicy Leonharda i Piłsudskiego. Pojemność takiego parkingu powinna byd na co najmniej 500 aut.

Kolejnymi etapami budowy czyli czwartym i piątym, będzie dostawienie brakujących trybun. Etap czwarty (Trybuna Żółta) wybudowanie trybuny na 2 tysiące widzów, na prawo od trybuny głównej – tam gdzie jest obecnie zegar. Etap piąty wybudowanie ostatniej trybuny (Trybuna Czarna) również o pojemności 2 tysięcy widzów, przeznaczonej głównie dla kibiców gości. Warto wyjaśnić, że do czasu wybudowania trybuny dla gości, ich kibice zasiadaliby w skrajnym sektorze Trybuny Niebieskiej (bliżej aktualnego sektora gości). Po zorganizowaniu odpowiednich stref buforowych i odpowiednim „odcięciu” systemu wejść i wyjść z pewnością byłoby to rozwiązanie bezpieczne zarówno dla kibiców gości jak i gospodarzy.

W etapie szóstym można by się skupić na „kosmetyce” (ten etap można by w harmonogramie prac budowy zaplanowad jako etap czwarty, to jest przed budową dwóch ostatnich trybun). W tym etapie w rogach pomiędzy trybunami można by zamontować telebimy lub tablice świetlne. Zamontować również telewizory na zapleczach trybun, w których kibice mogą oglądad mecz w czasie rzeczywistym nie będąc na stadionie, a na przykład czekając w kolejce do fast fooda lub WC.

Według mnie najważniejszym byłoby zamknięcie czterech pierwszych etapów inwestycji. To sprawiłoby, że w Olsztynie stanąłby stadion z pełną infrastrukturą. Zamknięcie tych czterech etapów kosztowałoby według mnie 65-70 mln zł. Jednakże wykonywane stopniowo przez 4 lata, byłoby rocznym średnim obciążeniem budżetu na poziomie 16-17,5 mln zł.

Tytułem zakooczenia chciałbym jeszcze dodad kilka słów na temat ogólnego wyglądu stadionu. Z pewnością wartoby zachować kilka szczegółów i detali z obecnego obiektu i przenieśd go na nowy. Na pewno na dachu nad trybuną główna powinien w dalszym ciągu widnied napis „OKS Stomil”, na przeciwległej trybunie byd może można by w jakimś stopniu odwzorować te aktualne koła z atletami, to przypominałoby kibicom o pewnej tradycji i kontynuacji obiektu sportowego w tym miejscu. Warto by również zachowad obecną tablicę świetlną, aby powiesić ją gdzieś na zewnątrz stadionu jako pamiątkę – jak to na przykład jest na nowym stadionie Lechii w Gdaosku. Sprawą równie ważną jest patron obiektu. Wydaje mi się, że osobą z regionu, której imieniem moglibyśmy nazwad cały stadion jest śp. trener Józef Łobocki. Z czasem na błoniach stadionu powinien też stanąć jego pomnik.

Tagi: Stomil Olsztyn stadion Stomilu

Komentarze

  1. 19.11.15 21:55 Kibic

    Ciekawe kiedy zaczną remontować albo zastanowią się nad wybudowaniem nowej hali... W Urani grają dwie drużyny piłkarze ręczni i siatkarze a gdy przychodzą opady to na parkiecie jest woda a jak zima przyjdzie to zimno aż nie chce się siedzieć na meczu jak zapomnisz czapki i rękawiczki... Szkoda gadać na władze miasta

  2. 19.11.15 20:46 emes

    Dobra propozycja, jednak myślę, że boisko treningowe powinno powstać w II etapie.

  3. 19.11.15 14:25 oks

    co z do funkcjonalnosci trybun i ich zagospodarowania to jak najbardziej tak powinno byc ale ja jestem za tym zeby trybuny byly polaczone lukami zeby to wygladalo jak stadion no i moje marzenie zeby na krzeselkach byl napis STOMIL OLSZTYN boisk treningowych tez powinno byc 2-3 parkng dla samochodow napewno nie w tym mejscu co proponujesz bo lepej wygladal by tam hotel jakis

  4. 19.11.15 12:07 Levyspor

    Ciekawa propozycja, jednak 1 boisko treningowe w profesjonalnym Klubie - to stanowczo za mało!!! Wejdź sobie na google maps i zobacz co się dzieje obok Weserstadion w Bremen, 14 boisk treningowych. Rozumiem, że drugim Werderem nie będziemy, ale na 3-4 boiska Klub, który posiada zespół rezerw, grupy juniorskie, kobiety - zasługuje. Parking zasłoni stadion, a fajnie byłoby mieć się czym pochwalić - a największy ruch odbywa się al. Piłsudskiego i skręca w Wyszyńskiego w kierunku "Rolnika". Fajnie byłoby aby z tego skrzyżowania dało się podziwiać stadion.

     _                  
    | |                 
  __| |_   _ _ __ _   _ 
 / _` | | | | '__| | | |
| (_| | |_| | |  | |_| |
 \__,_|\__, |_|   \__,_|
        __/ |           
       |___/            
 

Najnowsze artykuły

Twitter